انتشارات اهورا

[ترانه‌های صالح‌علا، شعرهای رضا براهنی و یدالله رویایی]

3bookمجموعه ترانه‌های محمد صالح‌علا به زودی منتشر می‌شود
کتاب گزیده‌ شعرهای رضا براهنی، عاشقانه‌های یدالله رویایی و داستانی از محمد صالح‌علا همچنان در انتظار دریافت مجوز هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سرزمین اهورایی مجید ضرغامی مدیر مسئول انتشارات سرزمین اهورایی در گفت و گو با این پایگاه در باره‌ی آخرین وضعیت کتاب مجموعه ترانه‌های محمد صالح‌علا گفت: « همان‌طوری که قبلا اعلام شده است کتاب مجموعه ترانه‌های شاعر و هنرمند گرامی آقای محمد صالح‌علا در دست تدوین و ویرایش است و با این که مدت زمانی از منعقد شدن قرارداد نشر این کتاب گذشته است هنوز موفق نشده‌ایم که متن نهایی این کتاب را از مولف گرامی دریافت کنیم» ضرغامی در پاسخ به این پرسش که چرا زمان نشر این مجموعه طولانی شده است به خوانندگانی که چند سال پیش خبر تدوین و نشر ترانه‌های صالح‌علا توسط انتشارات سرزمین اهورایی را از طریق خبرگزاری‌ها و جراید دریافت کرده بودند گفت:« متاسفانه این تاخیر صورت گرفته است و دلیل آن نیز کمبود وقت کاری مولف است. البته در تماس‌های مکرری که با آقای صالح‌علا عزیز داشته‌ایم ایشان قول داده‌اند تا به زودی نسخه‌ی نهایی این مجموعه که قرار است با داستان‌های وابسته به هر ترانه جمع‌آوری شود را در اختیار ناشر قرار دهند. و امیدواریم که این شاعر و ترانه‌سرای گرامی به زودی این کتاب را نهایی کرده و در اختیار ناشر قرار دهد تا کتاب به دست مخاطبین مشتاق برسد و همگی بیش‌تراز این بد قول نشویم.»
وی در باره‌ی کتاب‌های دیگر محمد صالح‌علا در نشر سرزمین اهورایی گفت: « متاسفانه کتاب (پریددن با یک بال) که داستانی خلاقانه و جالب از آقای صالح‌علا است هنوز در انتظار مجوز در وازرت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانده است. اما چاپ بیست و هشتم کتاب تمامی آن ‌چه که مردان در باب زنان می‌دانند توسط سرزمین اهورایی منتشر شده است و در بازار نشر موجود است و به زودی ترجمه‌ی انگلیسی، فرانسه و آلمانی این اثر خلاقانه و مفهومی نیز توسط ناشر منتشر می‌شود.»
ضرغامی با ابراز ناراحتی از برطرف نشدن مشکلات ممیزی برای بعضی از آثار نشر  در وزارت ارشاد گفت: «متاسفانه علی‌رغم قول‌هایی که داده شد بعد از گذشت چند سال هنوز کتاب گزیده شعر‌ها و نظرات ادبی رضا براهنی در ارشاد مانده است و عملا پاسخ روشنی برای دریافت مجوز چاپ این شعرها دریافت نکرده‌ایم.» او درباره‌ی آثار یدالله رویایی نیز گفت:« قرارداد دو کتاب ارزشمند از یدالله رویایی در نشر سرزمین اهورایی بسته شده است. یکی کتاب عاشقانه‌های نیما یوشیج و دیگری کتاب تنِ نوشتن که ( مجموعه شعرهای عاشقانه یداله رویایی) است. متاسفانه این کتاب نیز بعد از گذشتن چند سال و پیگیری‌های فراوان هنوز موفق به دریافت مجوز چاپ از وزارت ارشاد نشده است.» مدیر مسئول انتشارات سرزمین اهورایی در پایان ابراز امیدواری کرد که مسئولین محترم با توجه به وعده‌های قبلی شرایط دریافت مجوز چاپ این قبیل آثار فرهنگی را آسان‌تر گرفته و با توجه به مشکلات فراوان اقتصادی و اجرایی که در راه نشر کتاب دراین روزها وجود دارد موانع راه نشر آثار ادبی را کمتر کنند.

[آلن گینزبرگ و سوترای آفتابگردان در گفت و گو با محمد رزازیان]


ginzbergمحمد رزازیان با اعلام خبر انتشار اشعار گینزبرگ مطرح کرد:

ترجمه شعر شرایط خاص خودش را دارد/ موسیقی در نوشته‌های نسل بیت حرف اول را می‌زند

تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ ساعت  ۱۰:۳۰

نقل از خبرگزاری ایبنا:
محمد رزازیان، مترجم مجموعه اشعار آلن گینزبرگ گفت: ترجمه شعر شرایط خاص خودش را دارد. شما اینجا با واحدی به اسم کلمه یا حتی جمله هم روبه‌رو نیستید. یک جمله کلیشه‌ای وجود دارد که شعر را نمی‌شود ترجمه کرد و تنها می‌شود بازسرایی‌ا‌ش کرد، که من هم با آن موافقم.

  ترجمه شعر شرایط خاص خودش را دارد/ موسیقی در نوشته‌های نسل بیت حرف اول را می‌زند

 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «سوترای آفتابگردان» نام مجموعه‌ای‌ است از اشعار آلن گینزبرگ، شاعر نامدار نسل بیت، که اخیرا با ترجمه‌ای از محمد رزازیان از سوی انتشارات سرزمین اهورایی منتشر شده است. محمد رزازیان ترجمه‌های دیگری از سایر نویسندگان نسل بیت را نیز در دست چاپ دارد که از جمله سه رمان از جک کرواک، «در جاده، تریستسا» و «زیرزمینی‌ها» است. در این راستا گفت‌وگویی را با او انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
 
چطور شد به سراغ آلن گینزبرگ رفتید؟
 اولین چیزی که باعث می‌شود هر مخاطبی به سمت کاری کشیده ‌شود، یک روایت مشترک بین مولف و خواننده کار است. این یک بحث شخصی است که نمی‌شود خیلی بازش کرد. اما به هر حال گینزبرگ شاعر بزرگی است، به‌نوعی می‌شود او را پدر معنوی شعر پست‌مدرن آمریکا نامید و البته یک چهره جریان‌ساز است، کسی که در اوج جنگ سرد تقریبا با تمام اصول حاکم بر روایت هر دو طرف جنگ مخالف بود و کلی سروصدا راه انداخت؛ کسی که پای ثابت سروصداهای ضدجنگ هیپی‌ها بود و برای آنها سخنرانی می‌کرد و شعر می‌خواند. وقتی سر از جایی مثل چکسلواکی یا کشورهای دیگری در بلوک شرق درمی‌آورد، آنها را هم بی‌جواب

به هر حال گینزبرگ شاعر بزرگی است، به‌نوعی می‌شود او را پدر معنوی شعر پست‌مدرن آمریکا نامید.

نمی‌گذاشت، تا جایی که از آنجا هم بیرونش می‌کنند. همه اینها از این آدم، چهره‌ای فراتر از یک شاعر ساخته، که اتفاقا باز شاعر بودنش به وجوه دیگر شخصیتش غلبه می‌کند.

یعنی به نظر شما بخشی از اهمیتی که گینزبرگ در ادبیات غرب داشته به خاطر حوادثی است که خارج از بحث شعر در آنها دخیل بوده است؟ مثل همین حرکت‌های اعتراضی؟
 خیلی با این تعبیر موافق نیستم. اصولا شعر را نمی‌شود از وجوه متعدد زندگی یک شاعر جدا کرد. حتی اگر این آدم گرایشات خاص سیاسی و غیره هم داشته باشد. به هر حال هر شاعری در برهه منحصربه‌فردی در تاریخ سیاسی جامعه‌اش زندگی می‌کند، اما چیزی که به یکی مثل گینزبرگ اعتبار داده، همین حالت بینابینی و به نوعی بی‌طرفی اوست. یک ظرافت یا رندی خاصی اینجا وجود دارد که در کار گینزبرگ هم محسوس است، مثلا وقتی می‌گوید: «من یک استالینیستم؟ یک بوگندوی بورژوا؟ نه من یک پری‌ام با بال‌های بنفش...» اینجا ما فقط با شعر مواجه‌ایم نه بیانیه سیاسی. این چیزی است که وجه غالب حتی رادیکال‌ترین کارهای گینزبرگ یا خیلی از هم‌نسلان او را تشکیل می‌دهد و ما از این نمونه‌ها در ادبیات خودمان کم داریم. به قول مختاری تا قبل از انقلاب، خیلی از شاعران معاصر ما پاش که می‌افتاد تبدیل به چریک می‌شدند. البته تقصیرش را نمی‌شود گردن آنها انداخت. وقتی فضای کافی وجود نداشته باشد که دیگران حرف سیاسی بزنند، شاعرها سیاسی و همه‌ سریع به دو گروه موافق و مخالف تقسیم‌ می‌شوند. لااقل قبلا که اینطوری بوده. الان هم تا حدی.

ادامه مطلب ...

[سی‌و‌یکمین‌نمایشگاه‌کتاب‌تهران‌درسرزمین‌اهورایی]

این تصاویر بخش کوچکی از حضور مخاطبین سرزمین اهورایی در کنار مولفین، مترجمین و هنرمندان گرامیِ همکار در انتشارات سرزمین اهورایی است که در روزهای زیبای اردیبهشت 1397 به نمایشگاه سی‌و یکم آمدند و غرفه‌ی نشر سرزمین اهورایی را با آمدن خود چراغان کرند. با عرض پوزش از اساتید و هنرمندانی که ثبت تصاویرشان در هنگام حضور میسر نشد. باشید و همیشه

با مهر و احترام: انتشارات سرزمین اهورایی

لطفا جهت مشاهده‌ی تصاویر و فیلم‌های نمایشگاه کتاب سی‌و یکم از این لینک صفحه‌ی اینستاگرام نشر را دنبال کنید.

 

 

[سوترای‌آفتابگردان، آلن‌گینزبرگ در غرفه‌ی انتشارات سرزمین اهورایی رونمایی می‌شود]

23[سیب آوردم... سیبِ سرخِ خورشیـد]
#نمایشگاه_کتاب

[ دنیا خانه‌ی من است]

"سوترای آفتابگردان" اثر بی‌مانند #آلن_گینزبرگ با ترجمه‌ی  #محمد_رزازیان در فروست  شعر جهان  انتشارات در نمایشگاه کتاب سی و یکم برای اولین بار در غرفه‌ی انتشارات سرزمین اهورایی عرضه خواهد شد.
بخشی از شعرهای کتاب:                       
رو موج: خطوط هوایی کاپیتال
راستِ جدید  یه مُدِ چندش¬آور پیشافاشیستیه
به پرچم احترام بذار و مامان و بابا رو صدا کن
گه بزن به سیاه¬ها، تقصیر خودشونه که برده¬ بودند
توُ بازار آزاد می¬تونی با پُرکردن قبرا پولدار شی.
آزادی واسه پولدارها تا شیره جون فقرا رو بمکند
آزادی واسه یه حق انحصاری تا بازارو توُ گُه اسب گیر بندازه
آزادی واسه پلیس مخفی و اونایی که تفنگ دارند
آزادی واسه معاملات هنگفت! مرگ بر راهبه¬های افراطی!
آزادی واسه خریدن قاضی¬ها! آزادی واسه جرایم سازمان¬یافته!
آزادی واسه ارتش! «من مال خودمو دارم.»
صدمیلیون نفر که گشنگی بکشند، باحال نیست؟
آزادی واسه بمب نوترونی که بدرخشه!
آزادی واسه جنگ! جنگ واسه صلح! هورا!
«دولت پشتمونو خالی کرد»- جز ارتش!
آزادی واسه مامورهای مبارزه با مواد مخدر که عملی¬ها رو بندازند هلفدونی!
آزادی واسه ادب ¬کردن معتادهای مریض، دمشون گرم!
آزادی تا واسه علف بگیرندت اگه دلت بخواد
آزادی واسه اینکه تا رو زانوهات خم شدی بزنند توُ سرت
آزادی واسه حکم اعدام، بی¬کم¬وکاست!
آزادی تا تلفن¬هاتو ضبط کنند و نامه¬هاتو وا کنند.
آزادی واسه هرزه¬نگاریِ کوزا نوسترا
آزادی تا سروده¬هاتو توُ کتابخونه¬ی دانشگاه ممنوع کنند
آزادی تا جیره غذای بیوه¬های کر رو قطع کنند
آزادی تا هر شلوارپوشی رو ببرن توُ لیست تحت کنترلشون
پلیس ملی کامپیتوریِ آزاد!
همه کارت شناسایی دارند! خیلی راحته!
آزادی تا کله¬گنده¬ها دریا رو بالا بکشند
آزادی واسه اکسون  تا ادرارتو آزمایش کنه!
آزدای واسه یه خط زنده واسه ویلیام باکلی
آزادی واسه موبیل  که تلویزیون بخره
آزادیِ تاثیرگذاری رو شبکه اخبار
آزادی واسه پول تا باعث شه کفش بپوشی
آزادی تا کتابخونه نیکاراگوئه رو بپیچونی
آزادی تا بچپونیشون توُ اقتصاد شوروی
آزادی واسه کاستاریکا تا صحنه¬های نظامی¬مونو بخوره
آزادی توُ هندوراس واسه براندازها و نیروهای دریایی!
آزادی واسه اندونزی تا نیم¬میلیون نفرو بکشه
آزادی واسه آفریقای جنوبی تا سیاه¬هاشو به بند بکشه
آزادی واسه مزدورهای احزاب فاسد کره
آزادی واسه آمریکا که اردنگی بزنه به ماتحت خیلی¬ها
آلنده  لومومبا  آره آره آره!
آزادی واسه مارتین لوترکینگ ، این یه گازه
آزادی واسه فراموش ¬کردن گذشته نکبتی¬مون توُ هندوچین!
آزادی واسه گردن¬کلفتی و آقابالاسر بودن
آزادی واسه اینکه با سنگین¬ترین سلاح هسته¬ای پز بدی!
آزادی کشتن واسه کو-کلاکس-کلان
اگه هئیت ژوری¬ت سفیدن بهتری دربری.
آزادی واسه کار کردن اگه نری توُ اتحادیه¬ها
آزادی واسه گوش¬دادن به دروغ¬های ریاست-جمهوری
آزادی واسه اینکه اسمت بره توُ پرونده¬های سرویس مخفی
آزادی واسه یه مدتی با گانسترها کارکردن
آزادی از مقررات دولتی!
آزادی واسه نداشتن اجازه سقط¬جنین!
آزادی واسه جماعت پیر تا با تورم کیف کنند
آزادی واسه زدن زیرآب ملت شیلی!
آزادی واسه بی¬خیال ¬شدن حق و حقوق مردم آمریکای جنوبی
واسه بیرون ¬کردن جان لنون به خاطر گرایشات سیاسی¬ش
آزادی واسه ممنوع ¬کردن ورود نوابغ به مملکت
و اینکه بزنی کف دست نامزدهای جایزه¬¬ی نوبل....


@ahoorapress #نمایشگاه_کتاب_تهران  #انتشارات_سرزمین_اهورایی در سی‌ویکمین
نمایشگاه کتاب تهران باسوترای آفتابگردان  اثر الن یگنزبرگ - از شاعران نسل بیت آمریکا - ترجمه  محمد رزازیان با عنوان
 در انتظار شما است.                                                                                                                  شبستان راهرو 18 غرفه 4

[نمایشنامه‌ی دوزخ از ژان‌پل‌ساتر در تاره‌های نشر سرزمین اهورایی]

22[سیب آوردم... سیبِ سرخِ خورشید]

#نمایشگاه_کتاب
نمایشنامه‌ی دوزخ نمایشنامه‌‌ی ارزشمند  #ژان_پل_سارتر با ترجمه‌ی به روزِ دکتر #علی_سلامی  در فروست  جهانِ نمایش  انتشارات در نمایشگاه کتاب سی و یکم برای اولین بار در غرفه‌ی انتشارات سرزمین اهورایی عرضه خواهد شد.

«دوزخ» اثر ژان پل سارتر (1980-1905) با عناوین مختلفی همچون «دوزخ»، «خروج ممنوع!»، «بن‌بست» و «درِ بسته» در زبان‌های مختلف ترجمه شده است. این نمایش فلسفی که در سال 1945 منتشر شد، به این مسئله می‌پردازد که دوزخ بیش از آنکه حالتی باشد که خداوند خلق کرده باشد، حالتی‌ست که انسان‌ها برای یکدیگر به‌وجود می‌آورند: دوزخ دیگران‌اند.
نمایش با ورودِ خدمتکاری آغاز می‌شود که سه نفر را که به‌تازگی از دنیا رفته‌اند را به درون اتاقی هدایت می‌کند: گارسِن، یک انقلابی که به آرمان‌هایش خیانت کرده و می‌خواهد مطمئن شود که انگِ بزدلی به او نمی‌زنند و خیال می‌کند به خاطر این در دوزخ است که با همسرش بدرفتاری کرده است؛ استِل، زن هوسرانی که فرزند نامشروعش را به قتل رسانده و باعث شده پدر آن کودک دست به خودکشی بزند؛ و اینِز، یک زنِ فاسد که تنها به این فکر می‌کند که زنان دیگر را اغفال کند. در ظاهر، تمام این شخصیت‌ها باهوش و عاقل هستند و قادرند در مورد وضعیت خود عاقلانه بیندیشند. برای مدتی پس از مرگ، حتی هنوز می‌توانند دوستان و عزیزانشان را در روی زمین ببینند. پس این دوزخ چگونه جایی است؟ سارتر تصویری به بیننده یا خواننده ارائه می‌دهد که آن‌قدر پریشان‌کننده است که می‌تواند باعث شود هر گناهکاری توبه کند تنها به شرطی که  بتواند از سرنوشت تحمل‌ناپذیرِ ابدیتی که قرار است در کنار دیگران  بگذراند رهایی یابد.


@ahoorapress #نمایشگاه_کتاب_تهران  #انتشارات_سرزمین_اهورایی در سی‌ویکمین
نمایشگاه کتاب تهران با نمایشنامه‌ای از ژان پل سارتر با ترجمه دکتر علی سلامی  با عنوان
"دوزخ" در انتظار شما است.

شبستان راهرو 18 غرفه‌ی 4

[مارک سیمن برای اولین بار با نمایشنامه به نمایشگاه کتاب آمد]

21[سیب آوردم... سیبِ سرخِ خورشیـد]

#نمایشگاه_کتاب
یک جمله زندگی عنوان نمایشنامه‌ای به قلم #مارک_سیمن با ترجمه‌ی #لیلا_مسلمی است که  در فروست  جهانِ نمایش  انتشارات در نمایشگاه کتاب سی و یکم برای اولین بار در غرفه‌ی انتشارات سرزمین اهورایی عرضه خواهد شد.

مارک سیمن در 24 جولای 1950، در شمال شهر لندن به دنیا آمد ولی دوران کودکی و نوجوانی خود را در کِنت، شهری در جنوب لندن سپری کرد. او هم اکنون همراه همسر و سه فرندش ساکن شهر گلوزستر است. تحصیلات وی تنها تا مقطع دبیرستان است. او تمام موفقیت خود را مدیون تلاش در عرصه گویندگی، بازیگری، کارگردانی و نمایشنامه نویسی است. وی از سال 1979 فعالیت حرفه‌ای را در زمینه گویندگی در رادیومترو آغاز کرد و قریب به چهل سال است که به صورت حرفه ای در رادیو و تلویزیون در زمینه نمایش و فیلم به فعالیت می‌پردازد. سیمن در سال‌های اولیه فعالیت در بسیاری از شبکه‌های رادیویی و ایستگاه‌های تلویزیونی معروف در انگلستان به صورت روزانه اجرا داشته است. مارک سیمن در طول سال‌های فعالیتش در زمینه گویندگی برنامه‌های رادیویی موفق به کسب جوایز بسیاری از جمله جایزه "رادیو سونی" شد و با تلاش زیاد توانست مدیریت بخش گویندگی را به عهده گیرد. او سپس ایستگاه شبانه روزی اجرای برنامه‌های رادیویی را راه اندازی کرده و مسئولیت کارگردانی آن را عهده دار شد. مارک سیمن همچنین مدیریت ایستگاه‌های رادیویی BBC را به عهده گرفت و در این راستا جوایز بسیاری برای اجرا و برنامه ریزی دریافت کرده است                                                                                                                                 

@ahoorapress #نمایشگاه_کتاب_تهران  #انتشارات_سرزمین_اهورایی در سی‌ویکمین
نمایشگاه کتاب تهران با نمایشنامه‌ای از مارک سیمن با ترجمه لیلا مسلمی  با عنوان
"یک جمله زندگی" در انتظار شما است.

 

شبستان راهروه 18 غرفه‌ی 4

[حرف‌های احمد شاملــــو در سرزمین اهورایی برای مخاطبین شعر امروز]


20آی عشق... آی عشق... چهره‌ی آبیت پیدا نیست
#نمایشگاه_کتاب
.

“ نظریه‌ی شعر سپید “ حرف‌های #احمد_شاملو در باره‌ی شعر و شاعری با گردآوری و تدوینِ #هیوا_مسیح  در 302 صفحه کتاب بی‌مانند نشر در نمایشگاه کتاب سی و یکم برای اولین بار در غرفه‌ی  سرزمین اهورایی عرضه خواهد شد.
وقتی سال‌های  1318-1334 نیمایوشیج نامه‌هایی با عنوان «حرف‌های همسایه» می‌نوشت، تا به قول خودش مقدمه‌ای باشد بر شعر نیمایی، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد، روزهایی این نامه‌ها منتشر و کتاب بالینی بسیاری از شاعران جوان بعد از او شود.
... احمد شاملو، پس از نیما، مهمترین شاعر و دومین پدر شعر امروز فارسی است که راهی تازه در کنار شعر نیما پیش روی ما نهاد، راما هرگز مولفه‌های شعر سپید را ننوشت. این کتاب اگر نه همه‌ی حرف‌های شاملو در باره‌ی شعر سپید، شعر و شاعری، بلکه بخش عظیمی از حرف‌های اوست که از میان مجلات دهه‌ی چهل به این سو، همچون «خوشه»، «کتاب‌جمعه»... و از میان دیگر منابع گردآوری، تصحیح و تدوین موضوعی شده است.
کتاب حاضر بسیاری از سایه‌های دنیای شعر شاملو، شعر سپید، و دنیای شعر و شاعر را در نسبت با جامعه، انسان و جهان، برای ما و آیندگان روشن خواهد کرد.
باشد که این کتاب نیز در کنار حرف‌های همسایه «نیما یوشیج» کتاب بالینی بسیاری از شاعران جوان امروز و فردا شود.


@ahoorapress #نمایشگاه_کتاب_تهران  #انتشارات_سرزمین_اهورایی  
با کتابی از احمد شاملو بامداد شعر معاصر  با عنوان فرعی حرف‌هایی در باره‌ی شعر و شاعری در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد.  کتاب ارزشمند
" نظریه‌ی شعر سپید"  با گردآوی و تدوین هیوا مسیح منتشر شده است.

 

شبستان راهرو 18 غرفه 4

[آن سکستون با دومین چاپ عاشقانه‌ها در نمایشگاه کتاب]

19[سیب آوردم... سیبِ سرخِ خورشیـد]

[ دنیا خانه‌ی من است ]
#نمایشگاه_کتاب
چاپ دوم کتاب عشق‌دیوانگی‌و‌مرگ عنوان مجموعه عاشقانه‌های #آنـسکستون با ترجمه‌ی #طیبه_شنیه_زاده  در فروست  شعر جهانِ انتشارات در نمایشگاه کتاب سی و یکم برای اولین بار در غرفه‌ی انتشارات سرزمین اهورایی عرضه خواهد شد.
حالا
که کلمات زیادی نوشته ام
و عشق های زیادی به پای آدم ها ریخته ام
روی هم رفته همانم که همیشه بوده ام :
زنی مفرط
 در عشق و آز
               آن سکستون
شعر آن سکستون شعری دیر یاب نیست گر چه به قول مترجمان ِ شعرش  دشواری اش بسیار است که این البته بخش زیادی به ماهیت شعر و ترجمه ناپذیری اش بر می گردد . سرگشتگی ، تنهایی ، جنون مندی و از همه بیشتر مرگ اندیشی در دنیای شلوغ و مدرن معاصر چیزی نیست که انسان امروز در هر کجای عالم با آن بیگانه باشد . اما هر آنچه در باره ی آن سکستون گفته و پرداخته اند در لغتی جمع می آید انگار . لغتی که هر پیراهنی به تنش کنی و به هر جاده ای ببریش و در هر کجا ، مرگ است ؛ مرگ محض . نه اینکه حیات و ممات شعر شاعر روی این مفهوم متمرکز باشد . نه ، بلکه خوانا ترین مفهومی است که خیلی قاطع ایستاده آن بالا.
اما در مجموعه ای از عاشقانه ها جای شاعری مثل آن سکستون کجاست ؟ عجیب نیست که درست در پس واکاوی هایی که شاعر در ذات هستی خویش دارد روی دیگر سکه ی مرگ ، نگاهی است عاشقانه اما توأم با جنون . جنون همچون زنبوری است که به هر کجا بخواهد می پرد و بر هر چه بخواهد می نشیند . اگر بخواهد نیشی هم در ما فرو می کند با عشقی که همواره در جای جای روح شاعر در حال تبانی است با مرگ . به هر حال این شاعر است که دست به برگزیدن می زند و در این اختیارِ نه چندان مختار دو مفهوم کلان را از هستی بر می دارد . دو مفهوم همچون دو کلان روایت همچون دو کهن الگو که سر تاسر شعر بسیاری شاعران شرق و غرب را تحت سیطره ی خود دارد . مرز بندی درست و دقیقی هم در کار نیست در شعر آن سکستون به خصوص هر جا شاعر از انسانی یاد می کند که روزی شیفته ی او بوده بلافاصله پای مرگ نیز به میان می آید آن جا که با همه شیفتگی از مادر ش و مادر بزرگش یا دوستش سیلویا پلات حرف می زند خطوط موازی عشق و مرگ به نقطه ی تلاقی می رسند . از سویی نوشتن برای او نوعی درمان است نوعی درمان که به توصیه دکتر مارتین  روانپزشک او صورت می گیرد. بیهوده نیست که شعر آن سکستون را  بسیاری از منتقدان  شخصی و خصوصی دانسته اند  اما با این حال اگر نبود آن حس مشترک ما با او؛ آن هم ذات پنداری ؛ چه چیزی می توانست گستره شعر او را در جهان معاصر تا این اندازه فراخ کند
مناقشه ای ظاهراً در نقد شعر او در امریکا در کار است او را به همراه سیلویا پلات و اسناد گرس شاعران اعترافی نام نهاده اند هر نامی بر او بگذارند مهم نیست چرا که شعر چیزی جز اعتراف های شخصی شاعر نیست ؛ اعتراف های شاعر در وهله ی اول به شاعر بودنش به نزد خودش .



@ahoorapress #نمایشگاه_کتاب_تهران  #انتشارات_سرزمین_اهورایی در سی‌ویکمین
نمایشگاه کتاب تهران با چاپ دوم مجموعه شعر آن سکستون به طیبه شبه زاده پاشا با عنوان
"عشق دیوانگی و مرگ" در انتظار شما است.

[مهدی اخوان لنگرودی با نسخه‌ی انگلیسی "ویونا" در خارج از مرزها]

17[سیب آوردم... سیبِ سرخِ خورشیـد]
English Translation of Viona Published

Viona, a Persian novel by Mehdi Akhavan Langeroudi has been translated into English by Ali Salami and published by Sarzamin Ahooraee.

Viona is a love story set in an unknown village. This story takes the reader away from the modern world into a romantic world, to a land of light, trees and nature. Together with the two lovers Viona and Aryo, the reader comes to feel the proximity of hearts.

The novel is narrated through letters and most of the story takes place in romantic and at times surrealistic atmospheres. The Persian love was a best seller in Iran in 2016.

Mehdi Akhavan Langeroudi (1945- ) is an Iranian novelist, poet and lyricist. Born in the city of Langeroud, he grew up in the same city where his father owned a tea factory. Some of his books include Wood and Ivory (poems), House (poems), Edelweiss (poems), Anobis (novel), Remedy (novel), Green Thursday (novel) and Alder (novel).

#نمایشگاه_کتاب
سیب آوردم، سیبِ سرخِ خوشید...

ترجمه رمان ویونا منتشر شد
رمان ویونا اثر مهدی اخوان لنگرودی از سوی انتشارات سرزمین اهورایی به زبان انگلیسی و با ترجمه علی سلامی منتشر شد.

ویونا داستانی عاشقانه‌ و خواندنی است که دست مخاطب خود را می‌گیرد و از کنار دنیای مجازی تلگرام و اینستاگرام و تبلت و کامپیوتر در دوران انفجار اطلاعات به سرزمین نور و درخت و احساس و طبیعت می‌برد. مخاطب پا به پای دو دلداده‌ی ایرانی داستان ویونا ( به معنی آوای جان و عروس ماه ) و آریو ( کوتاه شده‌ی نام آریوبرزن سردار ایرانی ) نزدیکی و فاصله‌ی قلب‌ها را حس می‌کند و با بازآفرینی سنت زیبای نامه‌نگاری میان نامه‌های عاشقانه زندگی می‌کند...


@ahoorapress #نمایشگاه_کتاب_تهران  #انتشارات_سرزمین_اهورایی در سی‌ویکمین
نمایشگاه کتاب تهران با ترجمه‌ی رمان ویونا اثر مهدی اخوان لنگرودی با برگردان دکتر علی سلامی در انتظار شما است.

[ مجموعه شعری جدید از آفاقِ شوهانی]

16[سیب آوردم... سیبِ سرخِ خورشیـد]
#نمایشگاه_کتاب

“ نقطه‌ای بر سر دال “ جدیدترین مجموعه شعر #آفاقـشوهانی در نمایشگاه کتاب سی و یکم برای اولین بار در غرفه‌ی انتشارات عرضه خواهد شد.
از شعرهای کتاب:
من دلم می‌خواهد هر چه دلم می‌خواهد را بنویسم این‌جاست که زن پنجره را باز کرد و داد زد امروز اول دی ماه است من راز گل‌ها را می‌دانم  و چون هوا موهایش را درمی‌نوردید و تا نیم‌تنه می‌رفت تا برای همیشه برود او را کنار پنجره می‌کشم پیشانی تب‌آلودم را بر پیشانی‌اش می‌گذارم و می‌گویم: فروغ! حوا سرد است
او این را می‌دانست دیگر سراغ مرد نرفت
گفت: از من چه می‌خواهی؟
گفتم: من
خندید، پیش و پس را کنار زد و من را بر خود فشرد و فشرد
بعد من بودم و چند پرنده که شب‌ام را نوک می‌زدند و می‌گفتند: آن کلاغی که پرید از فراز سر ما و فرو رفت در اندیشه‌ی ابری ولگرد خبر ما را با خود خواهد برد به شهر


@ahoorapress #نمایشگاه_کتاب_تهران  #انتشارات_سرزمین_اهورایی در سی‌ویکمین
نمایشگاه کتاب تهران با مجموعه شعر آفاق شوهانی با عنوان
" نقطه‌ای بر سرِ دال" در انتظار شما است.

صفحه 4 از 38

خبرنامه اهورا

نام:

ایمیل:


گالری تصاویر اهورا کارت

پاتوق‌های فرهنگی